Tuesday, July 19, 2011

19-07-2011: ROODKEELSTRANDLOPER!!

En inderdaad in Utopia. Ik was net terug van een ronde kinderen naar school en creche en Mimi en Liselotte naar de boot brengen en reed vlak bij huis toen het BAT-je binnenkwam. Gelijk doorgereden en aan kunnen schuiven bij een prachtige adult zomerkleed Roodkeelstrandloper. Qua tijd en locatie een te verwachten soort (ooit, een keertje..), maar het moet wel gebeuren. De eer was dus aan Arend Wassink om het gebied echt te ontmaagden. Hij was hier met Jos en ze hadden in de voorpret al Roodkeel genoemd. Bij het scopen van een groepje stints zat deze er dus opeens tussen. Ongelooflijk! Het is de derde voor Texel (alle ontdekt door Arend) en de zesde voor Nederland.


Roodkeelstrandloper Caladris ruficollis - Utopia - 19 juli 2011 (Vincent Stork)

Roodkeelstrandloper Caladris ruficollis - Utopia - 19 juli 2011 (Vincent Stork)
In de namiddag volgde nog een snelle Gestreepte Strandloper in de Robbenjager. Duidelijk te snel voor mij, hoewel ik het wel even probeerde. De avond leverde een melding van een Poelruiter op in de Mokbaai. Omdat ik toch Mimi en Liselotte van de boor zou halen heb ik solo 10 minuten gezocht, maar tussen 2 Groenpootruiters en tientallen Tureluurs kon ik geen geschikte kandidaten vinden. Wel leuk hier waren 2 IJslandse Grutto's, 1 Regenwulp, 2 Goudplevieren en enkele zingende Rietzangers.

No comments:

Post a Comment