Monday, July 18, 2011

18-07-2011: Utopia, alles waar Texel al die jaren op heeft gewacht

Want wat was het er gaaf, ondanks dat het weer prut was. Ik sprak 's ochtends af met Jos dat hij me zou oppikken. Om 10 uur liep alvast naar buiten om een zingende Spotvogel te bekijken (nieuwe aankomst, want broedt hier niet). Gelijk vloog een groep Kanoeten rakelings over het huis. De afgelopen dagen vlogen groepen langs op grotere afstand, namelijk boven de dijk. Nu ging het laag door de polder. Binnen 10 minuten kwamen enkele forse groepen over, wat een totaal betekende van zeker 1.000 exemplaren. Na de eerste groep hoorde ik een Steenloper aankomen, maar pikte ik met de kijker een andere steltloper op die niets anders bleek dan een prachtige adult zomer Krombekstrandloper. Even later vloog een tweede exemplaar met een Bonte Strandloper over in een groep Kanoeten.

Dat de Kanoeten weer in Utopia zouden zitten was dus wel duidelijk, maar de aanblik van een wolk van duizenden Kanoeten en Bonte Strandlopers was echt geweldig en iets wat binnendijks op Texel volgens mij nog nooit te zien is geweest. Een langsvliegende Boomvalk kreeg alles de lucht in en na enkele rondjes kwam alles weer tot rust

Al zoekend kwamen tot de volgende aantallen:
6.000 Kanoeten (misschien wel meer, maar zo kan het nog wat groeien)
3.000 Bonte Strandlopers
8 Krombekstrandlopers
2 Kleine Strandlopers
1 Temmincks Strandloper
25 Steenlopers
2 Oeverlopers
25 Tureluurs
4 Groenpootruiters
45 Dwergsterns
25 Noordse Sterns
2 Rotganzen
etc.

Met andere woorden een potentie van heb ik jou daar. Jos en ik bepraatten al likkebaardend welke topsoorten we hier allemaal maar moesten gaan vinden. Vandaag lukte het echter nog niet. Je zal ook zien dat als er iets zeldzaams wordt gevonden het juist een soort is waar je helemaal geen rekening mee hebt gehouden.

No comments:

Post a Comment