Thursday, July 14, 2011

14-07-2011: flinke aankomst van steltjes

Vandaag was (en is) het beestenweer, maar omdat het schooljaar ten einde loopt hadden we vandaag met al het personeel de keuze uit verschillende workshops. Ik had me aangemeld voor de vogelexcursie die ik niet eens zelf hoefde te geven. Via Calidris Texel van mijn goede vriend Klaas de Jong was de excursie geregeld. Giel Witte was de immer bekwame gids en gezien het weer werd toch maar gekozen voor de auto.

De eerste stop was bij het natte blok van Waal en Burg. Toen de drie auto's leegstroomden vloog er veel op, maar uiteindelijk kwamen de vogels tot rust en bleek er meer te zitten dan de afgelopen dagen. 1 Zwarte Ruiter, 2 Groenpootruiers, 2 Bosruiters, 8 Witgatten, 4 Oeverlopers, 4 Kleine Plevieren, 6 Kemphanen, 1 Rosse Grutto en een eclips mannetje Smient.
Hierna reden we naar Utopia. De Dwergsterns hadden inmiddels pullen en er zaten er in totaal zeker zo'n 10 te wachten op voer van de oudervogels. Deze foeragereerden in de harde wind zelfs boven de sloot binnendijks. Ook waren er nog redelijk wat Noordse Sterns aanwezig alsmede 5 paar Bontbekplevieren.
De laatste stop was bij het Wagejot. Daar was een mooi aantal Krombekstrandlopers aanwezig, allemaal nog mooi in zomerkleed. Ik kwam tot 22, maar gisteren had Jos van den Berg er 33. Een mooie aankomst dus en meestal zijn deze groepjes adulten maar kort aanwezig. Ook leuk was het groepje van 12 Oeverlopers dat hoog over kwam. Dat belooft dus weer heel wat voor de komende tijd. Een goede zeldzame stelt hangt weer in de lucht en met de vakantie voor de deur ga ik min best maar eens doen. De Kleinste Strandloper van afgelopen weekend staat naar het schijnt op losse schroeven en zou wel eens de boeken in kunnen gaan als een Temminck. Het blijft dus ook wel oppassen dat de wens niet de vader van de gedachten wordt...

No comments:

Post a Comment